۱۳۸۹ مهر ۲۸, چهارشنبه

Teenage Rock Bands

هرگز فریب متن (lyrics) یک آهنگ (song) را نخورید. لایریکسهای خوب اگر تنظیم موسیقیایی خوب نداشته باشند، نهایت میشوند مشتی مزخرفات که از کنار هم قرار گرفتن مناسب کلمات؛ یک چیزی، یک معنایی از تویش درآمده. میشود کتابی که میشنوی، قطعه شعری که ضبط شده. اینها به اندازه‌ی کافی در میان صفحات رمانها و دیوانهای شعر و کتابهای دیگر یافت میشوند. کسالت آوری و حال بهم زنیشان در همانجا کافیست، شنیدنشان بدون نوایی دلنشین لطفی ندارد. هرگز نباید هماهنگی ملودی، ریتمها، پاساژها و رقص نتهای موسیقی با تنظیم عالی ِ سازهای مختلف و حتی صداگیری و ضبط را فدای پرباری متن یک ترانه کرد. من حاضرم emo ژاپنی گوش دهم اما باب دیلان ِ بد تنظیم شده گوش ندهم.

۱ نظر:

  1. حالا این وسط بیتلها سلطانند! مثلا میگه:
    is there anybody going to listen to my music
    all about the girl who came to stay
    آهنگ رو با همین جمله بندی آغاز می کنه، و موتیفها رو چفت کرده روش! بعد اون وقت یه جاهای چهارتایی با هم می خونند، گوگولیا!

    حالا این وسط ریدیوهد شاهکاره!
    Paranoid Android
    با اون سه تا گیتاریست گردن کلفتش، و بیسیست و درامر خلاقش، کم پیش نمیاد که تو همزمان چندتا ملودی بشنوی توی آهنگ، علاوه بر وکال! به طور معمول هفت هشت تا خط موسیقی رو می تونی پیدا کنی، مخ آدمو رادیو میکنه بعد یه مدت! همینشو دوست دارم که پیچ رادیو رو تنظیم کنم روی خطها مختلف، ملودی های مختلف، و ریتمهای اون درامر پدسگ!

    پاسخحذف